כיצד סיוטים וחלומות צלולים קשורים זה לזה?

סיוטים וחלומות צלולים קשורים קשר הדוק זאת מכיוון שחלומות לא נעימים עשויים לעורר צלילות לא קרויה. עבור אנשים הסובלים מסיוטים חוזרים ונשנים, הגורמים לבעיות שינה וחרדה מוגברת, חלומות צלולים עשויים להתברר באופן פוטנציאלי ככלי שימושי. כלי המציע דרך לשלוט בתוכן החלום ולהשתלט על הנסיבות המאיימות בתוך החלום. השימוש בחלומות צלולים עשוי להוביל לתדירות מופחתת של סיוטים, לסיוטים מפחידים פחות, ולהקלה ברמה מסוימות על רמת הסבל הנובעת מסיוטים חוזרים ונשנים. (Revonsuo, 2010)

סיוט מוגדר על ידי ה- DSM-IV) The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) כחלום מפחיד מאוד המביא בדרך כלל להתעוררות וכבעל השפעה שלילית על היבטים שונים של חיי הערות (האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית, 2000). מחקרים חקרו את ההשפעות של טיפול באמצעות חלומות צלולים בהפחתת תדירות סיוטים. שני המרכיבים העיקריים של הטיפול הם: ראשית, לימוד של שימוש ברמזים שיסייעו לחולם להפוך צלול בזמן סיוט. שנית, לימוד מה החולם יכול לעשות לאחר שהצליח להשיג צלילות בחלום. המשתתפים לומדים מספר שיטות ליצור צלילות בחלום וכן לומדים לזהות באופן מכוון את מאפייני הסיוט שלהם כחלום. לאחר מכן המשתתפים בוחרים תכונה או מאפיין מסוים של החלום שהם ינסו לשנות כאשר יהיו צלולים כך שהסיוט ינותב למסלול שונה עם סוף חלופי (ופחות מפחיד). תוצאות מחקרים אלו מראות כי חולם צלול הינו טיפול יעיל להפחתת סיוטים ושיפור ברמת איכות השינה. בניסויים אלו מספר משתתפים הראו ירידה בתדירות הסיוטים (Spoormaker& van den Bout, 2006; Spoormaker, van den Bout & Meijer,2003; Zadra & Pihl, 1997) טיפול מסוימים תרם לשיפור איכות השינה הסובייקטיבית (Spoormaker et al., 2003). במחקר נמצא גם כי, משתתפים שלא הצליחו להפוך צלולים הראו גם כן הפחתה בכמות הסיוטים. החוקרים הסיקו מכך כי לעצם הידיעה כי קיימת אפשרות ופוטנציאל לשלוט בסיוט יש תפקיד חשוב ומכריע בהפחתת סיוטים.

במחקר שנערך בגרמניה בשנת 2006 נתבקשה קבוצת הנבדקים, שקיבלה הסבר על חלומות צלולים, לדמיין באופן מנטאלי ולעשות חזרות לגרסה שונה לסיוט ממנו הם סובלים. באודם נמנעים מחשיפה ישירה לתוכן הסיוט המקורי ככל הניתן. מניתוח התוכני של הממצאים עלה כי הגרסה החדשה כללה אלמנטים רבים יותר של שליטה וחיוביות. נראה כי השימוש בכוח ושליטה הינו המרכיב המשמעותי וקריטי שעומד בבסיס היכולת הטיפולית של השיטה. ממחקר זה עלה כי מפגש הדרכה פרטי של שעתיים אודות טיפול באמצעות חלומות צלולים הוביל לשינוי צנוע אך מובהק בהפחת הסיוטים. (Victor I. Spoormaker, 2006)

במחקר שנערך ע"י Victor Spoormaker נמצא שטיפול באמצעות חלומות צלולים בחולי פוסט טראומה יעיל בהורדת שכיחות ואינטנסיביות הסיוטים אך לא תרמו בשיפור הפרעות שינה, חרדה ודיכאון שהם סימפטומים שבדרך כלל מלווים פוסט טראומתיים. (Barclay, 2014) גם במחקרו של Spoormaker המתואר מעלה עלה כי טיפול באמצעות חלומות צלולים לא שינה את איכות השינה או סימפטומים פוסט טראומטיים אחרים. (Victor I. Spoormaker, 2006)

מבחנים קליניים לטיפול בסיוטים

בשנת 2010 מונתה האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה American Academy of Sleep Medicine AASM על ידי ה- Standards of Practice Committee לפתח הנחיות של Best Practice לטיפול בסיוטים במבוגרים. הועדה המליצה להתייחס ל- lucid Dreaming Therapy LDT כטיפול רמה 3 להפרעה של סיוטים. המלצה לרמה 3 מעידה על כך שישנם הוכחות מדעיות מספיקות ליתרונות הטיפול ושם את שיטת הLTD- במקום שווה לשיטות טיפול אחרות כמו היפנוזה וטיפול בחשיפה עצמית. המלצות הוועדה מבוססות על ארבעה מחקרים ברמה 1 שבוצעו על ידי(Zadra & Pihl, 1997)  עם חמישה נבדקים המתורגלים בהרפיה שרירית ודימיון מודרך. וכן על בסיס מחקר ברמה 3 שנעשה על ידי (Spoormaker & van den, 2006)  עם 16 נבדקים שהראה שיפור לאחר רק שעתיים של הנחייה אודות LDT. (Aurora, 2010)

בשנת 2018 הכריזה הAASM על טיפול באמצעות חלימה צלולה כאחת השיטות האפשריות לטיפול בסיוטים.

מוזמנים.ות להצטרף לניוזלטר מרתק אודות עולם השינה, החלומות והחלומות הצלולים. בניוזלטר תמצאו גם טיפים שימושיים לשיפור השינה, שיפור זכרון חלומות ושיפור רמת המודעות בחלומות.

להרשמה לניוזלטר מלאו את הפרטים:

לפתוח שער לחלום צלול

סדנאות יוני 2022

עם

נילי ברגידה