מהו חלום צלול?

במהלך רוב החלומות שלנו, אנחנו "ישנים" בתוך החלום. בתוך הרגע, איננו מודעים לעובדה שאנו חולמים.

חלומות צלולים הם חלומות בהם אנחנו מודעים לכך כי אנו נמצאים בתוך חלום. מודעות זו מאפשרת לנו כניסה אל מה שנקרא חלום צלול, מצב תודעה אחר. במצב זה, נוכל לבחור אם ליזום התעוררות, להשפיע באופן אקטיבי על הפעילות בחלום או להתבונן במהלך החלום באופן פאסיבי.

במהלך רוב החלומות שלנו, אנחנו "ישנים" בתוך החלום, כלומר, איננו מודעים לכך שאנו חולמים. המצב הבלתי מודע הזה הוא הנפוץ יותר, אך איננו האפשרות היחידה. כאשר אנו מתעוררים בתוך החלום מבלי להביא לסיומו, אנו מזהים את המציאות בה אנו נמצאים, שנת חלום. בזמן חלום צלול אנחנו מודעים לעובדה כי אנו חולמים ולכן גם לעובדה שהגוף שלנו כרגע ישן במיטה. יש המכנים את המצב הזה מצב היברידי, בו אנחנו גם ישנים וערים בו זמנית.

האם חלום צלול הוכח באופן מדעי?

באמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת, הוכיחו שני מדעניםKeith Hearne  ו-Stephen LaBerge את התופעה של חלימה צלולה במעבדת שינה. הם חיברו חולמים צלולים ל-EEG וביקשו מהם לסמן בעזרת עיניהם כי נכנסו למצב של חלום צלול. בשלב זה היה ידוע ממחקרים קודמים כי העיניים, אשר בשנת REM נעות בתנועות אקראיות וחסרות סדר, "מסתכלות" לכיוון שבו החולמ.ת מתבונ.נת בתוך החלום. כלומר לחולמ.ת שליטה על תנועת העיניים בזמן החלום. בניסוי זה, סוכם עם החולמים הצלולים כי ברגע שיזהו כי הם חווים חלום הם יניעו את עיניהם ימינה ושמאלה מספר פעמים שנקבע עימם מראש וכך באמת היה. מעבר להוכחה לקיום התופעה, הניסוי הפך לפעם הראשונה בו אדם ישן יצר במודע תקשורת עם אדם ער מתוך חלום!

כמה שכיחה התופעה של חלימה צלולה באוכלוסייה?

למרות שהתופעה לא מאוד ידועה לציבור, הערכות הן כי 50% מהאוכלוסייה חוו חלום צלול לפחות פעם אחת בחייהם. כ20% חווים חלומות צלולים באופן קבוע כלומר לפחות פעם בחודש.

מתי מתחילים לחלום צלול?

הגיל שבו אנשים מתחילים לחוות חלימה צלולה אינו חד משמעי, אך חולמים צלולים חלוצים בתחום מדווחים כי התנסו בתופעה כבר מגיל 5 להערכתם. החלום הצלול הספונטני הראשון שאנשים זוכרים מתרחש לרוב בגיל 12-14 בממוצע, והטריגר לצלילות הינו, במרבית המקרים, חוויה של סיוט. הדבר יכול להעיד על כך כי התופעה היא תופעה טבעית המתרחשת במוח המתפתח, כזו שלרוב נעלמת עם ההתבגרות. עם זאת, חשוב לציין כי חלימה צלולה הינה יכולת אשר ניתן לרכוש בבגרות בעזרת שיטות וטכניקות שונות.

מה עושים החולמים הצלולים בחלומותיהם?

מחקר משנת 2008 מצא כי 81% מהחולמים הצלולים בוחרים לעשות כיף בחלומותיהם. 64% בוחרים להפוך סיוטים או חלומות רעים לנעימים. 30% נעזרים בחלום הצלול על מנת לפתור בעיות באופן יצירתי. חולמים צלולים פועלים לעיתים קרובות באופן אקטיבי במטרה לשנות את התוכן והעלילה של החלום ובנוסף, מתכננים בזמן הערות מה יעשו בחלום. תעופה, שיחות עם דמויות חלום וסקס הינם הפעילויות השכיחות ביותר. מעבר לכיף, לחלומות צלולים פוטנציאל גדול ליצור שינוי וריפוי בחיינו ועל פי מסורות המזרח להביא להתפתחות רוחנית.